Skip to main content

Kontaktujte nás

Slovesá

Slovesá (verbá)

Slovesá (lat. verbá) sú základným a jedným z najdôležitejších slovných druhov v slovenskom jazyku. Ako plnovýznamový a ohybný slovný druh pomenúvajú dej, činnosť, stav alebo zmenu stavu. V systéme slovných druhov sa označujú číslom 5. Základná otázka, ktorou sa na ne pýtame, znie: Čo robí? (pre 3. osobu jednotného čísla) alebo Čo robia? (pre 3. osobu množného čísla).

Slovesá sú nositeľmi gramatických kategórií, ako sú osoba, číslo, čas, spôsob, slovesný rod a vid, ktoré umožňujú presne vyjadriť okolnosti deja. Vďaka svojej ohybnosti sa časujú, čím menia svoj tvar podľa konkrétnej osoby a čísla.

Klasifikácia slovies

Slovesá sa delia podľa viacerých kritérií, ktoré pomáhajú lepšie pochopiť ich funkciu vo vete a významové odtiene.

1. Delenie podľa významu a vetnej funkcie

Na základe významovej úplnosti a schopnosti tvoriť vetný základ rozlišujeme dve hlavné skupiny slovies.

  • Plnovýznamové slovesá: Majú samostatný, plný vecný význam a môžu samy osebe tvoriť prísudok vo vete. Pomenúvajú konkrétnu činnosť alebo stav. Príklady: čítať, spať, postaviť, kvitnúť, pršať.
  • Neplnovýznamové (pomocné) slovesá: Nemajú úplný vecný význam a samy netvoria prísudok. Ich funkciou je spresňovať význam plnovýznamového slovesa, s ktorým sa spájajú. Delia sa na ďalšie podskupiny:
    • Sponové slovesá (byť, stať sa): Spájajú mennú časť prísudku (podstatné meno, prídavné meno) s podmetom. Príklady: Otec je učiteľ. Brat sa stal lekárom.
    • Modálne (spôsobové) slovesá: Vyjadrujú postoj hovoriaceho k deju – vôľu, možnosť, nutnosť, schopnosť. Príklady: chcieť písať, môcť prísť, musieť odísť.
    • Fázové slovesá: Vystihujú fázu deja (začiatok, trvanie, koniec). Príklady: začať pracovať, zostať stáť, prestať hovoriť.
    • Limitné slovesá (ísť, mať): Naznačujú, že dej takmer nastal. Príklady: Išlo ma poraziť. Malo ho roztrhnúť od hnevu.

Pozor: Sloveso byť môže vystupovať ako plnovýznamové vo význame „existovať“ (Boh je.) a ako sponové (Je chorý.). Podobne sloveso mať je plnovýznamové vo význame „vlastniť“ (Mám auto.) a modálne vo význame „povinnosť“ (Máš prísť načas.).

2. Delenie podľa zvratnosti

Toto delenie sa odvíja od prítomnosti zvratného zámena sa/si.

  • Zvratné slovesá: Spájajú sa so zvratným zámenom sa alebo si.
    • Vždy zvratné (výlučne zvratné): Existujú iba v podobe so zámenom sa/si. Príklady: smiať sa, čudovať sa, všímať si, uvedomiť si.
    • Príležitostne zvratné: Existujú aj v nezvratnej podobe, pričom zámeno sa/si mení alebo spresňuje ich význam. Príklady: učiť (niekoho) vs. učiť sa (seba), čítať vs. čítať si (pre seba).
  • Nezvratné slovesá: Vyskytujú sa bez zvratného zámena. Príklady: kráčať, písať, sedieť, myslieť.

3. Delenie podľa predmetu (valencie)

Niektoré slovesá si na doplnenie svojho významu vyžadujú prítomnosť predmetu.

  • Predmetové (prechodné) slovesá: Ich dej prechádza priamo na objekt. Viazané sú najčastejšie s predmetom v bezpredložkovom akuzatíve. Príklady: stavať (dom), čítať (knihu), písať (list).
  • Bezpredmetové (neprechodné) slovesá: Nevyžadujú si prítomnosť predmetu, ich význam je úplný aj bez neho. Príklady: spať, kráčať, existovať, sedieť.

Slovesné tvary

Slovesá môžu nadobúdať rôzne tvary, ktoré sa delia podľa schopnosti vyjadriť gramatické kategórie a podľa zložitosti.

1. Určité a neurčité slovesné tvary

  • Určité slovesné tvary: Sú to tvary, pri ktorých môžeme určiť všetky slovesné kategórie (osobu, číslo, čas, spôsob, rod, vid). Ide o vyčasované tvary slovesa. Príklady: píšem, zavolal, prečítali by sme, počkaj!
  • Neurčité slovesné tvary: Nevyjadrujú gramatickú kategóriu osoby, čísla a často ani času či spôsobu. Majú charakter prechodu medzi slovesom a iným slovným druhom. Patria sem:
    • Neurčitok: Základný, nečasovaný tvar slovesa zakončený na . Príklady: robiť, vidieť, piecť.
    • Prechodník: Vyjadruje súbežný alebo predčasný dej; dnes sa v bežnej reči používa zriedkavo. Tvorí sa príponou -úc/-uc alebo -iac. Príklady: sediac, píšuc, volajúc.
    • Činné príčastie: Vyjadruje vlastnosť deja vykonávaného podmetom.
      • Prítomné: Tvorí sa príponou -úci/-iaci (píšúci, volajúci).
      • Minulé: Zastaranejší tvar s príponou -vší (písavší, zavolavší).
    • Trpné príčastie: Vyjadruje vlastnosť, ktorá je výsledkom deja, ktorým bol podmet zasiahnutý. Tvorí sa príponami -ný, -ený, -tý. Príklady: napísaný, zvolený, umytý.
    • Slovesné podstatné meno: Pomenúva dej ako substanciu. Tvorí sa z neurčitku príponou -ie. Príklady: písanie, volanie, sedenie.

Pomôcka: Neurčité tvary (okrem prechodníka) majú vlastnosti iných slovných druhov. Príčastia sa skloňujú ako prídavné mená (vzor pekný/cudzí) a slovesné podstatné mená ako podstatné mená (vzor vysvedčenie).

2. Jednoduché a zložené slovesné tvary

  • Jednoduché slovesné tvary: Sú vyjadrené jedným slovom. Patria sem tvary prítomného času (kreslím), niektoré tvary budúceho času dokonavých slovies (nakreslím) a rozkazovací spôsob (kresli!).
  • Zložené slovesné tvary: Skladajú sa z dvoch alebo viacerých slov. Typicky ide o minulý čas (kreslil som), budúci čas nedokonavých slovies (budem kresliť) a podmieňovací spôsob (bol by som kreslil).

Gramatické kategórie slovies

Gramatické kategórie umožňujú slovesu presne opísať dej a zasadiť ho do kontextu.

KategóriaVysvetlenie a príklady
Osoba a čísloVyjadrujú, kto dej vykonáva. Rozlišujeme tri osoby v jednotnom (singulár) a množnom čísle (plurál).
  • 1. os.: ja (volám), my (voláme)
  • 2. os.: ty (voláš), vy (voláte)
  • 3. os.: on/ona/ono (volá), oni/ony (volajú)
ČasUrčuje, kedy sa dej odohráva.
  • Prítomný (prézent): Dej prebieha v momente výpovede. (Píšem list.)
  • Minulý (préteritum): Dej sa uskutočnil pred momentom výpovede. (Písal som list.)
  • Budúci (futúrum): Dej sa uskutoční po momente výpovede. (Budem písať list. / Napíšem list.)
SpôsobVyjadruje postoj hovoriaceho k deju.
  • Oznamovací (indikatív): Dej sa konštatuje ako reálny. (Pracuje.)
  • Rozkazovací (imperatív): Vyjadruje rozkaz, príkaz, žiadosť. (Pracuj!)
  • Podmieňovací (kondicionál): Dej sa prezentuje ako možný za určitej podmienky. (Pracoval by som.)
Slovesný rodUrčuje vzťah medzi vykonávateľom deja (podmetom) a dejom.
  • Činný (aktívum): Podmet dej aktívne vykonáva. (Žiak číta knihu.)
  • Trpný (pasívum): Podmet je dejom zasahovaný, nevykonáva ho. (Kniha je čítaná žiakom. / Kniha sa číta.)
Slovesný vidVyjadruje, či je dej ukončený alebo prebiehajúci.
  • Dokonavý vid: Dej je vnímaný ako ukončený, ohraničený. Tieto slovesá nemajú prítomný čas. (napísať, skočiť, prečítať)
  • Nedokonavý vid: Dej je vnímaný ako prebiehajúci, neukončený. (písať, skákať, čítať)
Pomôcka: Od nedokonavých slovies sa tvorí budúci čas pomocou slovesa byť (budem písať), od dokonavých jednoduchým tvarom (napíšem).

Príklad komplexného rozboru slovesa

Analyzujme slovesný tvar vo vete: Keby si mi bol zavolal, boli by sme to vyriešili.

  1. zavolal (súčasť tvaru bol by si zavolal):
    • Osoba: 2. osoba
    • Číslo: jednotné
    • Čas: minulý (vyjadrený podmieňovacím spôsobom minulého času)
    • Spôsob: podmieňovací
    • Rod: činný
    • Vid: dokonavý
  2. boli by sme vyriešili:
    • Osoba: 1. osoba
    • Číslo: množné
    • Čas: minulý (vyjadrený podmieňovacím spôsobom minulého času)
    • Spôsob: podmieňovací
    • Rod: činný
    • Vid: dokonavý
Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]